Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Thursday, October 20, 2011

Kerepek Pagoda dari My Resepi

Assalamualaikum...

Dulu masa kerja kat Johor, mesti beli kerepek ni.. Selalunya beli masa dalam perjalanan nak balik sini la sebab bas akan berhenti kat Macap.. Masa tu teringin jugak nak buat sendiri tapi tak tau kat mana nak cari resepi.. Mujurlah sekarang ni mudah je nak cari resepi, hanya di hujung jari je.. Ambil je resepi ni dulu..

Saya edit sikit resepi ni dari resepi asal sebab resepi asal banyak sangat shortform.. Takut saya tak faham je nanti.. :)

Kerepek Pagoda dari My Resepi

Bahan-bahan ( 1 family @ 2 tin biskut )

  • 1 kg tepung gandum 
  • 5-6 sudu besar udang kering - dikisar 
  • 1 sudu besar cili serbuk@cili boh (kalau nak pedas boleh tambah lagi..)
  • 1 sudu kecil garam
  • setangkai daun kari - dihiris halus
  • 1 sudu besar ketumbar - kisar 
  • 1 sudu besar jintan halus - kisar 
  • 1 biji telur 
  • 5 sudu besar minyak - dipanaskan
  • air sejuk dalam peti ais untuk menguli
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

  1. Campurkan semua bahan kecuali minyak untuk menggoreng. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli sebati hingga doh tidak melekat kat tangan,  macam nak buat karipap.
  2. Rehatkan doh 10-15 minit.
  3. Bulatkan doh kecil-kecil dan leperkan.
  4. Gelek doh kat mesin mee. Guna no 1 dan gelek sampai nipis.
  5. Kemudian gelek pulak kat bahagian mee besar. Buat sampai habis.
  6. Goreng guna api sederhana sampai keperangan. Angkat dan toskan.
  7. Lagi sedap kalau disira pedas (untuk anak-anak tak sesuai la...)

2 comments:

Acik Erna said...

azz..camano rupo e kerepek pagoda tu..azz dah buek ko..mano gamba e..

DANIELLE Cat House said...

Bukamkah muruku pagoda guna tepung kacang dal?