Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Tuesday, May 11, 2010

SAYUR CAMPUR SWEET 17

Assalamualaikum....

Sayur campur ni saya masak sendiri. Guna je apa yang ada kat dalam peti ais tu... Siapa nak cuba, dipersilakan... Jangan takut-takut nak masak ni... redah je laa... hahaha.. Proses dari mula hingga akhir nak masak sayur ni tak lama... lebih kurang 20-30 minit je dah siap. Kalau pertama kali nak memasak memang la akan mengambil masa yang lebih lama dari ini...





SAYUR CAMPUR SWEET 17


Bahan-bahannya:

1 mangkuk udang harimau (dibuang kulit)
1 mangkuk bunga kobis (yang dah siap dipotong kecil)
1 mangkuk kacang boncis (yang dah siap dipotong)
1 mangkuk lobak merah (yang dah siap dipotong memanjang)
1 biji cili benggala (dihiris memanjang)
8 biji cili padi (dihiris halus)
2 ulas bawang putih (dihiris halus)
1 labu bawang saiz besar (2 labu jika saiz bawang tu kecil - dihiris membulat))
2@3 sudu makan sos tiram
sedikit garam
sedikit kicap manis (jika suka)
sedikit minyak masak untuk menumis

Cara-caranya:

1) Panaskan minyak. Kemudian masukkan bawang putih dan hirisan cili padi. Kacau.

2) Masukkan pula udang. Balik-balikkan seketika.

3) Terus je masukkan semua sayur yang telah dihiris tadi. Kacau rata.

4) Selepas itu barulah dimasukkan kicap manis, sos tiram dan garam. Kacau sayur dan biarkan seketika.

5) Akhir sekali barulah dimasukkan hirisan bawang besar dan cili benggala. Balik-balikkan sayur dan angkat bila semua sayur dah lembut (jangan sampai sayur lembik).

Nota: Dinamakan sayur campur sweet 17 kerana amalan memakan sayur sangat baik untuk kelihatan awet muda... hikhikhik....

No comments: