Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Saturday, January 9, 2010

DONAT

Assalamualaikum.....

Mari kita belajar buat donat lak. Kalau ada yang terlebih rajin tu, boleh jugak siram coklat kat atas donat tu. Konon2 macam dunkin's donat tu la kan.... hehehe.....


sedapnya donat ni....nyumm....nyumm...yummyy.....hehe....


DONAT

Bahan-bahan:

3 sudu makan susu tepung***
4 sudu makan gula pasir***
1 cawan air***
1 sudu makan yis kering (mauripan)***
1/2 kg tepung gandum
1 biji telur ayam
3 sudu makan planta
sedikit gula pasir yg dikisar halus (untuk ditabur)

Cara-cara:

1) Bancuh kesemua bahan2 *** di dalam mangkuk. Kacau perlahan-lahan supaya susu tepung tidak bergentel. Tutup mangkuk dan biarkan seketika sehingga yis naik.

2) Bila *** sudah naik, masukkan pula ke dalam bekas yang berisi tepung gandum. Uli perlahan-lahan dan masukkan pula telur.

3) Lepas itu, masukkan pula planta. Uli dengan sebati hingga doh benar-benar lembut dan tidak melekat ditangan. Perap adunan seketika sehingga doh naik sekali ganda.

4) Bila doh dah naik/kembang, tumbuk2 doh tersebut untuk keluarkan udara yang tersimpan. Selepas tu, biarkan doh naik/kembang untuk kali kedua.

5) Selepas doh naik untuk kali kedua, bolehlah dimulakan proses menggentel. Ambil sedikit doh dan buatkan bulatan seperti bola. Kemudian buatkan lubang di tengah-tengahnya.

6) Goreng di dalam kuali dengan api yang sederhana. Bila dah masak, angkat dan biarkan seketika. Selepas tu bolehlah taburkan gula halus ke atasnya.

p/s: Mudah je kan. Kalau tak habis goreng, boleh la disimpan di dalam peti sejuk. Esok boleh goreng lagi. Kan jimat tuuuu...

No comments: