Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Friday, January 8, 2010

KUIH GOYANG / ROS

Assalamualaikum....

Pernah dengar nama kuih goyang? Mungkin ada yang pernah makan tapi tak tau nama dia. Ada jugak orang yang panggil kuih goyang ni dengan panggilan kuih ros... Resepi kuih goyang ni saya ambil dari sebuah majalah..



kuih goyang yang bergoyang bila digoyang.....muehehehe....


KUIH GOYANG @ ROS

Bahan-bahan:

1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan santan yang agak pekat (dari 2 biji kelapa)
2 biji telur ayam
5 cawan @ 1 kampit tepung beras
secubit kapur sirih (untuk merangupkan)
secubit garam
minyak masak secukupnya
acuan kuih ros/goyang

Cara-cara:

1) Pukul telur dengan gula hingga agak kembang.

2) Masukkan santan, kapur dan garam. Kacau perlahan-lahan.

3) Masukkan pula tepung beras sedikit demi sedikit supaya adunan tidak bergentel. Kacau rata.

4) Panaskan minyak dalam kuali. Letakkan acuan ros dalam kuali untuk memanaskannya.

5) Bila acuan sudah panas, celupkan ke dalam bancuhan tepung tadi.

6) Masukkan celupan ke dalam kuali sambil menggoyangkan acuan supaya adunan yang melekat itu tanggal.

p/s: Jika adunan terlalu pekat bolehlah tambah sedikit santan cair ke dalamnya. Cubalah buat sekarang, mana tau boleh buat bisnes raya nanti... muehehehehe...

No comments: