Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Friday, January 8, 2010

LEMAK CILI PADI UDANG GALAH DAN NENAS

Assalamualaikum....

Korang suka tak dengan masakan dari Negeri Sembilan? Kalau suka, cubalah buat resepi yang ni pulak ehh.... Jadi atau tak tu, belakang kira..... Yang penting semangat ingin mencuba tu mesti ada... muehehehehe.....


MASAK LEMAK CILI PADI UDANG GALAH + NENAS


Bahan-bahan:

1 kg udang galah
2 biji kelapa
1 biji nenas mengkal/muda (sederhana besar)
20 biji cili api (kalau tak pedas boleh tambah lagi)
1 inci kunyit hidup
garam secukup rasa
secubit serbuk perisa (jika suka) @ 1 sudu makan gula pasir

Cara-cara:

1) Kupas nenas, bersihkan dan belah 4 bahagian. Kemudian
potong kecil2 tiap bahagian nenas tersebut.

2) Rebus/celur seketika nenas untuk menghilangkan rasa
masam.

3) Kemudian toskan nenas tersebut. Ketepikan dahulu.

4) Potong misai dan ekor udang galah. Bersihkan dan toskan.

5) Parut kelapa dan ambil pati santan sahaja.

6) Tumbuk/kisar halus cili api dan kunyit hidup.

7) Masukkan udang dan bahan kisar dalam periuk.

8) Masukkan pati santan. Masak di atas api yang sederhana.
Sentiasa kacau perlahan2 gulai untuk mengelakkan santan
pecah minyak.

9) Masukkan garam dan serbuk perisa secukup rasa. Biarkan
gulai mendidih seketika.

10) Selepas gulai mendidih, masukkan pula nenas yang telah
direbus dan ditoskan tadi. Kacau gulai perlahan2.

11) Biarkan nenas dan udang sebati. Lepas tu barulah tutup
api dapur.

No comments: