Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Wednesday, April 14, 2010

POPIA TAIPING

Assalamualaikum...

Saya belum pernah cuba buat popia ni. Dulu pernah makan hasil tangan jiran saya orang Taiping. Memang sedap namun resepi ini bukanlah dari beliau tetapi saya ambil dari satu majalah tempatan. Selamat mencuba ya...

POPIA TAIPING

Bahan-bahan untuk kulit:

600g tepung gandum
1 biji telur
1 sudu makan cuka makan
1 sudu makan minyak masak
1 sudu teh garam
sedikit air untuk menguli

Cara-caranya:

1) Bancuh semua bahan dan perap dahulu selama 3-4 jam (bancuhan jangan terlalu cair atau terlalu kental. Kena pandai agak-agak).

2) Cekut adunan dengan hujung jari dan sapu nipis di atas kuali popia (cara seperti membuat kuih ketayap).

3) Bila masak, simpan di dalam tuala nipis yang lembab. Lakukan proses yang sama sehingga adunan habis.

Bahan-bahan untuk inti:

Bahan A: (dihiris halus)
1 biji sengkuang
1 batang lobak merah
6/10 batang kacang panjang

Bahan B: (ditumis)
sedikit minyak masak (sikit je)
3 biji telur
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
sedikit garam dan serbuk perisa

1) Tumiskan bawang merah.
2) Masukkan telur dan kacau-kacau biar hancur.
3) Masukkan garam dan serbuk perisa.
4) Kemudian masukkan bahan A ke dalam bahan B dan masak sehingga airnya kering.

Bahan untuk sos:
50g cili kering (dikisar)
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sudu makan cuka makan
2 genggam bawang goreng (untuk memekatkan sos)
2 cawan air

~> Masak kesemua bahan sehingga pekat.

Nota: Siapa yang dah cuba buat, nanti bagitau la ya... :p

No comments: