Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Thursday, October 28, 2010

JERUK MANGGA

Assalamualaikum....

Mangga masih ada lagi buahnya. Hari tu dah buat kerabu. Jemu pulak rasanya asyik makan kerabu je. Sekarang ni giliran mak saya pulak buat jeruk. Hari tu dia dah buat dah... tapi dah selesai... hehehe... Sekarang dia buat lagi sebab mak saya sangat rajin... haha... Jeruk mak saya ni mudah je...




Mula-mula mangga di belah dua. Lepas tu dibersihkan. Lepas tu masukkan garam dan curahkan air masak sejuk. Biarkan mangga tu tenggelam dalam dua hari. Kacau-kacau la biar garam sebati. Lepas dua hari tu, buang air garam tadi dan masukkan pula air gula ataupun kalau malas, taburkan je gula kat dalam bekas jeruk tu. Biarkan bekas jeruk tu tertutup sampai la warna mangga tu berubah kekuningan. Jangan lupa kacau untuk meratakan gula. Kalau kurang manis, boleh tambah gula lagi... Senang je kan... =D

2 comments:

haYaT said...

Alahai...sedapnya...meleleh air liur tengok jeruk mangga tu!

Cik Azz said...

Hayat~> hahaha... kalau org suka jeruk mmg la kecur... Tp sy skang dh kurang gemar dgn jeruk2 ni... Takut kalau gastrik menyerang balik semula..