Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Thursday, November 4, 2010

RENDANG TOK BABAS

Assalamualaikum...

Resepi ni saya ambil dari slot WHI. Saya snap dulu, pastu barulah saya tulis balik semula. Nak salin resepi masa rancangan tengah berlangsung memang tak sempat punya la... =)

Bahan-bahannya:

1 kg daging kambing batang pinang - dipotong saiz sederhana besar
6 sudu makan minyak masak
1 bungkus 4 sekawan - kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang dan buah pelaga)
10 tangkai cili kering - dikisar
20 ulas bawang merah - dikisar
6 ulas bawang putih - dikisar
3 inci halia - dikisar
10 batang serai - dikisar
3 inci lengkuas - dikisar
3 sudu makan serbuk kari Babas
2 sudu makan serbuk cili Babas
1 liter santan pekat
5 helai daun kunyit - dimayang
300 gm kerisik
garam dan bahan perasa secukup rasa

Cara-caranya:

1) Panaskan minyak, kemudian tumiskan 4 sekawan hingga naik bau.

2) Masukkan kesemua bahan kisar dan kacau hingga garing.

3) Kemudian masukkan serbuk kari dan serbuk cili. Kacau hingga sebati.

4) Masukkan santan dan daging. Masak dengan api sederhana dan kacau supaya tidak pecah santan.

5) Bila daging mulai empuk dan kuah memekat, bolehlah dimasukkan daun kunyit, garam dan serbuk perasa (jika suka).

6) Akhir sekali masukkan kerisik dan kacau sehingga kuah memekat dan mula mengering.


Selamat mencuba ya. Mungkin masakan korang lagi sedap dari masakan Pak Engku ni... =D

2 comments:

Unknown said...

salam kak azz~

hehehe... suka sgt ngan rendang... trutamanya rendang daging... amat2 tak menahan... :)

Cik Azz said...

Wassalam Linda..

sedapkan rendang.. hehe..