Pemberitahuan..

Saya tidak pandai memasak tapi saya cuba untuk belajar.. Resepi kat dalam blog ini ada yang saya buat sendiri, ada juga resepi family, resepi dari kawan-kawan, resepi dari majalah, dan ada yang saya ambil daripada blog dan website lain.. Saya minta maaf jika tidak ada link yang diletakkan bersama dengan resepi kerana saya tiada kemahiran dalam bidang IT di awal penubuhan blog ini.. Cuma baru sekarang ini saya tau serba sedikit caranya.. Maaf sekali lagi..

Apapun, terima kasih di atas segala perkongsian semua resepi tersebut.. Moga Allah memberkati serta merahmati kalian.. Aamiin...

Friday, November 12, 2010

APAM TEPUNG GANDUM

Assalamualaikum...

Resepi ni saya ambil dari blog Kak Erna. Saya dah minta izin kat tuan punya badan untuk letakkan resepi tu kat sini. Bukannya apa, senang untuk saya buat rujukan nanti. Saya ubah sikit cara penulisannya supaya senang saya nak faham. Apapun, terima kasih saya ucapkan pada Kak Erna atas kesudian berkongsi resepi ni tanpa mengharapkan satu sen komisenpun... =)



Bahan-bahannya:

4 cawan tepung gandum - diayak
1 cawan gula merah + 3/4 cawan gula pasir - masak dengan 2 1/2 cawan air -tapis dan sejukkan
1 1/2 sudu makan mauripan (yis segera) - bancuh dengan sedikit air dan biarkan yis naik

Cara-caranya:

1) Masukkan tepung gandum ke dalam bekas.

2) Masukkan pula yis yang telah kembang ke dalamnya. Kacau rata.

3) Kemudian barulah dimasukkan pula air gula yang telah ditapis tadi. Bancuh dan kacau adunan supaya tidak bergentel.

4) Bila adunan sudah siap dibancuh, tutup bekas tadi dengan penutup atau apa saja asalkan bertutup.

5) Biarkan adunan terperap selama lebih kurang 2 jam atau sehingga adunan naik sekali ganda.

6) Selepas itu, barulah dikukus adunan tadi selama lebih kurang 1 jam.

7) Bila dah betul-betul masak, boleh la tutup api. Apam ini sedap dimakan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam...

**Mauripan=1 bungkus
**Tenyeh tepung yang bergentel dengan menggunakan garfu..
**Percubaan ketiga, saya menggunakan gelas untuk sukatan. Dapat la banyak sikit apam tu dan bersesuaian dengan sebungkus yis.

================
Update:

Komen dari kak Erna...
Mekasih kak...
Saya dah betulkan balik dah resepi tu..

kak Erna said...

azz..adunan ni..cair..tak boleh jadi doh..jadi doh nanti..apam keras..tak naik..cair..macam..nak buat kuih ketayap tu lebih kurang..atau roti jala..macam tu la..sori tak cite dari awal..

2 comments:

Acik Erna said...

azz..adunan ni..cair..tak boleh jadi doh..jadi doh nanti..apam keras..tak naik..cair..macam..nak buat kuih ketayap tu lebih kurang..atau roti jala..macam tu la..sori tak cite dari awal..

Cik Azz said...

Kak Erna~> Takpe kak... Bukan salah akak.. Saya je yang memandai2... sbb masa taip tu asek teringat kat donat je... hehehe...

Saya dah betulkan balik dah resepi tu... Mekasih ya kak.. =)